Kaip atpažinti ir įveikti depresiją?

Neretai vis dar klaidingai manoma, jog depresija – tai paprasčiausias liūdesys, prastas nusiteikimas ar negatyvus požiūris į gyvenimą, kurį panorus galima pakeisti. Išties depresija yra diagnozuojama psichikos liga, kurią, laimei, galima suvaldyti ir galutinai išgydyti laiku kreipiantis tinkamos pagalbos.

Depresija – tai plataus spektro sutrikimas. Depresijos požymiai vyrauja nuo vos juntamų iki trukdančių kurti visavertį gyvenimą ir galinčių turėti ne vien emocinių, bet ir fizinių pasekmių.

 

Kokie yra dažniausiai pasitaikantys depresijos požymiai?

Pasak Amerikos psichiatrų asociacijos, jei toliau išvardinti simptomai neapleidžia dvi ar daugiau savaičių, vertėtų susirūpinti savo sveikata:

  • nuolatinis liūdesys ir prislėgta nuotaika;
  • mėgstama veikla rodosi nebeįdomi, neteikia džiaugsmo;
  • apetito pokyčiai: svorio augimas arba kritimas nesusijęs su dieta;
  • nemiga arba, priešingai, neįprastai ilgas miegas;
  • energijos trūkumas, nuolatinis mieguistumas;
  • padažnėjęs beprasmis fizinis aktyvumas (pavyzdžiui, vaikščiojimas pirmyn atgal, rankų trynimas);
  • sulėtėję judesiai ir kalba;
  • kaltės ir bevertiškumo jausmas;
  • patiriamas sunkumas mąstant, koncentruojantis, priimant sprendimus;
  • mintys apie mirtį ar savižudybę.

Jei jums yra gerai pažįstami išvardinti simptomai, visų pirma patariama kreiptis į tikslines pagalbos grupes, medicinos specialistus, psichologus, kurie suteiktų atitinkamą pagalbą. Vis dėlto depresijos valdymas – tai kasdienė kova, prasidedanti žmogaus viduje, todėl net ir gaunant specializuotą medicininę pagalbą, didelę įtaką turi maži rutinos pokyčiai.

 

Kaip įveikti depresiją?

Pateikiame keletą patarimų, kurie teigiamai veikia mūsų nervų sistemą ir padeda geriau jaustis. Jeigu ieškote būdų, kaip įveikti depresiją, galite pradėti nuo jų:

 

Bendrystė.

Sergantieji depresija dažnai užsidaro viduje (tiek perkeltine, tiek tiesiogine reikšme), nepalieka komforto zonos, taip izoliuodami save nuo likusios visuomenės. Tačiau būtent bendravimas ir socializacija gali padėti prablaškyti mintis, suvokti savo vertę, pasijausti reikalingu. Sunkiausia žengti pirmą žingsnį – nugalėkite įkyrų vidinį balsą, priimkite artimųjų ar kolegų kvietimą, kuris praskaidrins kasdienę rutiną.

 

Pozityvumas.

Atsisakykite dirgiklių, nebijokite paleisti žmones, kurie nesistengia suprasti jūsų situacijos ar sukelia neigiamas emocijas. Užklupus niūrioms mintims, pamirškite liūdnas dainas, kurių žodžiai „atspindi mano gyvenimą“. Verčiau paieškokite teigiamo, šypseną sukeliančio turinio, įsijunkite mėgstamą komediją. Ne veltui sakoma, jog juokas – geriausias vaistas. Įneškite spalvų į savo garderobą, kas rytą praverkite kambario užuolaidas, atraskite gamtos grožį.

 

Sveikas gyvenimo būdas.

Moksliškai įrodyta, jog fizinio aktyvumo metu yra išskiriamas adrenalinas ir endorfinai, vadinami laimės hormonai, kurie suteikia taip trūkstamos energijos. Reguliarus sportas, ypač grupėse, paskatina išeiti iš namų, rasti bendraminčių, susikoncentruoti.

Itin svarbu ir tinkama mityba. Kartu su sveikais maisto produktais gauname naudingų vitaminų, kaip Vitaminai D ir B, aminorūgštys, geležis, folio rūgštis, magnis, cinkas ir kitos smegenų ir viso kūno veiklai naudingos medžiagos. Vertėtų atsisakyti alkoholio, kofeino, vengti dirbtinių priedų, kadangi šios medžiagos neigiamai veikia nervinę sistemą ir gali paryškinti depresijos požymius.

Jeigu patiri smurtą, gali kreiptis į specializuotos pagalbos centrus, kurie teikia kompleksinę pagalbą.

Jei situacija kelia pavojų gyvybei ar sveikatai, skambink 112.